Stel cookie voorkeur in

Integrale nieuwsbrief nummer 3

23-11-2017

Kalender

5 december: Sinterklaas bezoekt het KC, kinderen mogen verkleed als Sint of piet naar school.
6 december: STUDIEDAG
6 december: v.a. 19.30 versieren voor Kerst
21 december: kerstviering
22 December: school is om 12.00u uit.
22 december: Kerstversiering opruimen v.a. 12.00u.

Woordje vanuit het MT

De Sint is weer in het land en dat is te merken aan de energie en het enthousiasme van de kinderen. De ouders van de activiteitencommissie hebben hard gewerkt aan de voorbereidingen van het Sinterklaasfeest en het versieren van ons Kindcentrum om helemaal in de sfeer te komen, en dat is ze goed gelukt. Wat ziet het er mooi uit! De komende periode staat alles in het teken van culturen en religies en daar horen feesten en vieringen natuurlijk bij.

Een klein feestje hebben we gevierd toen bekend is geworden dat het leerrendement op ons Kindcentrum erg hoog is. We staan bij andere scholen en Kindcenta bekend als een innovatief kindcentrum waarbij hardwerkende en vooral enthousiaste medewerkers zorgen voor de juiste ondersteuning en ontwikkeling van onze kinderen. En dat het met data ondersteund kan worden is natuurlijk een mooie bevestiging. Volgende week komt er zelfs een Noorse delegatie op ons kindcentrum een kijkje nemen. We zijn benieuwd naar de feedback die we van deze groep professionals krijgen.

Voor nu wensen we iedereen een fijne Sinterklaas tijd. Vol verwachting klopt ons hart...

Kindcentrum monitor 2017

Bij alle scholen in Den Bosch e.o. wordt de Kindcentrum Monitor afgenomen. Ook op Kindcentrum de Hoven willen we voortdurend werken aan een nog betere opvang- en onderwijsorganisatie. Om dat te bereiken hebben we uw feedback natuurlijk nodig. Daarom vragen we de medewerking van u als ouder van schoolgaande kinderen. Wilt u de vragenlijst invullen? Het is niet een uitgebreide lijst en het zal ongeveer 5 minuten van uw tijd in beslag nemen. 
U kunt de vragenlijst invullen door op de onderstreepte tekst hieronder te klikken. Hiermee start u een bladzijde op internet http://Edudat.KCM-2017-Ouders-KC-ATO.sgizmo.com/s3
We verzoeken u de vragenlijst vóór 9 december 2017 in te vullen. 

Het is niet mogelijk de antwoorden tussentijds op te slaan en later beantwoording te hervatten. Vul de vragenlijst in via een PC, laptop of smart Phone. We zullen ook in het café iPads beschikbaar stellen om de vragenlijst in te vullen. 
De uitkomsten van de vragenlijst worden anoniem weergegeven. Dat betekent dat er alleen op schoolniveau wordt gerapporteerd, zodat individuele ouders niet herkenbaar zijn.

Hartelijk dank voor uw medewerking. 

App

Het kan voorkomen dat u problemen heeft met het inloggen in de app. Mocht u de inloggegevens nodig hebben dan kunt u even binnen lopen of een mailtje sturen naar administratie@kcdehoven.nl.

Parkeren

Het valt ons op dat er steeds meer auto´s op de stoep ( bij het zebrapad) en voor de pionnen worden geparkeerd. Om de veiligheid te waarborgen vragen we u hier alert op te zijn. U kunt parkeren in de vakken en langs de stoep, voorbij de pionnen.

Fotograaf

Afgelopen dinsdag en donderdag is de fotograaf op ons Kindcentrum geweest. We zijn heel benieuwd naar het resultaat! Aan al de knappe kinderen heeft het niet gelegen, wat stond iedereen te stralen voor de camera! Er waren wat kinderen afwezig i.v.m. ziekte. Woensdag 13 december komt de fotograaf deze kinderen op de foto zetten. De kinderen van middenbouw oranje worden deze dag op de groepsfoto gezet.

De gouden wc-borstel werkt

De gouden wc-borstel houdt in dat de groep met het schoonste toilet de gouden wc-borstel wint, de prijs. Dat doen we omdat de toiletten soms erg vies worden. Nu er een prijs mee gewonnen kan worden, denken we, van de leerlingenraad, dat de toiletten nu en in de toekomst schoner zullen zijn. Natuurlijk maakt uw kind de toiletten niet alleen schoon hoor daar hoeft u zich geen zorgen om te maken, maar we willen alleen de schoonmakers een handje helpen (qua toiletten dan).

Groetjes de leerlingenraad

Activiteiten Commissie

Sinds vorige week is het Kindcentrum  helemaal in Sinterklaas sfeer gestoken. Met mooie vlaggetjes, cadeautjes en een koek en zopie kraam.
We gaan er op 5 december dan ook een groot feest van maken met z'n allen! Als Kindcentrum volgen wij het verhaal van het Sinterklaasjournaal en passen daar ook de schmink van onze pieten op aan. De kinderen mogen op 5 december in disco-, Sint- of Pietenpak naar school komen.

Op woensdag 6 december om 19.30 uur wordt het Kindcentrum in kerstsfeer gebracht. Op vrijdag 22 december vanaf 12 uur wordt alles weer opgeruimd. Daarbij kunnen we nog hulp van ouders gebruiken. Ben jij er bij? Aanmelden kan via werkgroep.acdehoven@outlook.com.
Alle hulp is welkom! Ook als je maar even kan komen. 

Nieuws vanuit de babygroepen

Het thema "kom je op ons feestje" is ook bij de baby's in volle gang. Zeker nu de Sint weer in het land is! We lezen boekjes en zingen sinterklaas liedjes.
Ook staat de kerst binnenkort centraal waar we na de spannende Sint tijd mee aan de slag gaan!
Ook hebben we de afgelopen weken wat kindjes uitgezwaaid, zij zijn naar de peuters gegaan.
We verwelkomen ook nieuwe lieve kindjes die gezellig bij ons komen spelen.
We wensen iedereen een fijne Sinterklaas tijd!
Groetjes van de baby groepen

Nieuws vanuit de peutergroepen

We zijn druk bezig geweest met het thema ‘feest’. Er is veel gedanst, gezongen en met ballonnen gespeeld. Er zijn ook mooie slingers gemaakt om de groep extra feestelijk te maken. 

De maand december staat weer voor de deur, dus dat betekend dat de Sint alweer in het land is. Dit is natuurlijk ook weer een groot feest. De kinderen vertellen veel over wat ze allemaal al in hun schoen hebben gekregen. Ook hebben veel kinderen Sinterklaas en zijn pieten gezien. Op tv of ergens in het echt!

Afgelopen week is de schoolfotograaf langs geweest. Alle kinderen die op dinsdag en donderdag komen zijn op de foto geweest. Ook zijn er hele leuke groepsfoto’s gemaakt. Het was voor sommige kinderen wel een beetje spannend, zo’n grote lens op je neus. Maar de fotograaf was soms best wel een beetje grappig, waardoor en toch gelachen werd! 

Nieuws vanuit de BSO

BSO-clinic PANASJ hockey

Wil je iets leren met bal en stick? Hou je van snelheid? En ben je tussen de 3 en 10 jaar? Kom dan in actie en schrijf je in voor de BSO-clinic PANASJ hockey in de gymzaal van kindcentrum de Hoven. 

Wat is PANASJ? PANASJ is een hockeytraining voor kids van 3 tot 10 jaar, in de gymzaal, in kleine groepjes en op swingende muziek. Door de snelle vloer en de specifieke oefeningen worden de basisvaardigheden zeer goed aangeleerd, ook nieuwe technieken en spectaculaire passeerbewegingen komen aan bod. Voor de 3-4 jarigen is het goed voor de motorische ontwikkeling, de 5-10 jarigen worden heel technisch. De trainingen worden op een zo speels mogelijke manier aangeboden, zodat de kinderen succes ervaren en vooral veel lol beleven.

Wat maakt PANASJ bijzonder?

PANASJ is meer dan alleen hockey. Er is veel aandacht voor de symmetriefase waarbij de hersendelen goed leren samenwerken. Dit is nodig om goed te kunnen bewegen en voor het ontwikkelen van de cognitieve vaardigheden (lezen, rekenen, schrijven e.d.). Bij PANASJ verbeteren kids hun coördinatie, motoriek en hockeytechnische vaardigheden. Het individu staat centraal en kids worden zeer bal- en stickvaardig. Superleuk dus om te doen! Daarnaast is PANASJ een goede vooropleiding voor en aanvullend op het veldhockey.

LEARN TO PLAY THE PANASJ WAY   

Kom PANASJ zelf ervaren! Schrijf je nu in voor de BSO-clinic en maak onder BSO-tijd kennis met PANASJ hockey.

Engels

Groep 1/2

Wat hebben de kleuters geleerd:

Omdat de leerkrachten van groep 1/2 de Gruffalo hebben verteld heb ik er ook voor gekozen dit verhaal en lied in het Engels aan te bieden.  https://youtu.be/5ZfEIX2lhlI

Binnen het thema “Autumn” zijn  2 liedjes aan de orde gekomen. “Five golden autumn leaves” https://youtu.be/q9A9zwsn5jg “There’s a spider on the floor” https://youtu.be/wIuK-9RzQOc

Deze week hebben we het boek van Eric Carle “From head to toe” gelezen, uitgebeeld en gezongen. https://youtu.be/aDOBp9C2FmI

Groep 3/4

Binnen het thema “Pets” zijn verschillende liedjes en een gedicht aan de orde gekomen. I have a pet: https://youtu.be/pWepfJ-8XU0 The poem: My neighbour’s dog is purple: https://youtu.be/CTcuLFScbR0 My cat likes to hide in boxes: https://youtu.be/Lx2iqIMUzTg There was an old lady how swallowed a fly: https://youtu.be/eXQPD6OcugY (song) https://youtu.be/WQ8GIL8G2rg (story)

Aansluitend op het onderwerp “pets” zijn we verder gegaan met andere dieren. Let’s go to the zoo: https://youtu.be/OwRmivbNgQk

Groep 5/6

We hebben een uitgebreid programma (CLIL) gedraaid met het onderwerp “Welcome to planet Earth” binnen dit onderwerp hebben we aan een poster met de continenten, vervoersmiddelen, klimaat en dieren op onze planeet  gewerkt.

Dit thema hebben we ook hier ondersteund met enkele liedjes: “Airplanes, speedboats, tractors and cars”: https://youtu.be/8O3LQE7Sfv4 “7 Continents song”: https://youtu.be/K6DSMZ8b3LE”

We hebben het thema afgesloten met een Kahoot-quiz en de kinderen werken op dit moment aan een woordzoeker en kruiswoordpuzzel binnen dit onderwerp.

Groep 7/8

Ook bij groep 7/8 hebben we een aantal weken aan een CLIL gewerkt. “Countrycraft”.

De kinderen hebben hun eigen land, vlag en geld ontworpen met verschillen vormen (Shapes).

Ook hier hebben wij de onderwerp ondersteund met enkele liedjes. The Shape song: https://youtu.be/G--58kYQ-fY The money song: https://youtu.be/F8bFbNefi3M

Ook bij groep 7/8 hebben wij het onderwerp afgesloten met een Kahoot-quiz en een presentatie over hun eigen ontworpen land. Op dit moment werken ook zij aan een woordzoeker en kruiswoordpuzzel.

Nieuws vanuit de onderbouw

Inloop

Wij willen de ouders er aan herinneren om om 8:30 uur, na de eerste bel het leerplein te verlaten. Zeker in deze spannende tijd is afscheid nemen soms lastig. Kinderen die niet meteen op het leerplein willen spelen mogen een boekje komen lezen in de kring bij de leerkracht.

Project

Het is in de onderbouw duidelijk. Sinterklaas is in het land.
En wat is dat een gezellige, spannende en drukke tijd voor veel kinderen.
Het spelatelier is omgetoverd tot stal waar ook stalpieten wonen en op het plein staan alle werkjes in het thema van Sinterklaas. De Gruffalo heeft ons plein verlaten...
Een groot aantal kinderen is ook gestart met een workshop Spaanse les. Zij oefenen hierbij voor een optreden voor de Sint, de anderen oefenen met een lied. Dat wordt 5 december zeker gezellig voor Sinterklaas en de pieten die gaan komen.
Wij hebben er zin in.
We sluiten het project feesten af met de kerstviering. Hierover volgt nog informatie...

Nieuws vanuit de middenbouw

Feest!

Wat een succes, die feestjes van ons!
Dinsdag zijn we met alle kinderen boodschappen gaan doen bij de Appie, dat was op zich al een feest.
Woensdagmiddag was het hartstikke gezellig op alle middenbouw-pleinen. Papa's, mama's, opa's en oma's.. het kon niet op! We hebben lekker gegeten, gekletst en gedanst.
Dank aan iedereen die erbij was!

Sinterklaas

5 december komt Sinterklaas op school. De komende weken zullen we op ons plein veel werken over Sinterklaas en zijn pieten. Zo hebben we Sint-spellen, ligt de bakkershoek vol letters en pepernoten en de meeste werkjes gaan over Sint en zijn pietjes.

Boekbespreking

Groep 4 is gestart met het maken van een boekbespreking. Alle kinderen van groep 4 komen aan de beurt om hun boekbespreking te houden. Ze mogen hiervoor een eigen boek uitkiezen en de boekbespreking thuis voorbereiden en oefenen. De eerste kinderen zijn al geweest en zij hebben het heel knap gedaan. Leuk hoor!

Let Op Elkaar

De verwachtingen en de parels werken supergoed op het middenbouwplein. Zo hebben we al parels verdiend voor opruimen, het netjes houden van de wc's en het luisteren naar elkaar. Verschillende beloningen waren polonaise door de hele school, pyjama-dag en verkleed naar school komen.

Nieuws vanuit de bovenbouw


Schoolkoor in 5-6 (StaccATO Muziekimpulz)


Sinds een aantal weken zijn wij druk aan het oefenen met het schoolkoor op leerplein 5-6. De kinderen moesten eerst auditie doen met een kort liedje en zo werd er bepaald welke kinderen deel mochten nemen aan deze lessen. De eerste twee lessen mocht je nog even oefenen en beoordelen of je het echt heel leuk vond. Helaas zijn er toen nog een paar kinderen gestopt. Er is nu nog een groep van zo'n 20 kids over die deelnemen aan het schoolkoor.
Elke week herhalen we liedjes die we eerder hebben gezongen en elke week komen er ook 2 nieuwe liedjes bij. We zingen de liedjes ook altijd in canon; dat is soms nog moeilijk, maar vaak lukt het ons al erg goed.
Deze week hebben wij een mapje gekregen om alle liedjes te bewaren. Er zijn zelfs kinderen die thuis willen gaan oefenen op de piano of in een klein groepje met de zang.
Dus als er kinderen zingend door de school lopen, hebben ze vast net een nieuw liedje geleerd!
 

Week van respect #Respectzone

Wij hebben een week lang extra goed stil gestaan bij respect. Wat is dit nu precies? Wat betekent dit voor jou en voor de ander? Hier hebben we met elkaar over gesproken. Ook hebben we een 'offline wall' gemaakt op het plein met te gekke foto's van ons zelf; kom je een keertje kijken?

Loe&Loes

Onze tweede beloning hebben we verdiend door helemaal stil te werken tijdens het stiltekwartier. Hiervoor hebben we als beloning een spel gespeeld in de gymzaal of je mocht op het leerplein blijven om gezellig muziek te luisteren, te tekenen of een spelletje te spelen. We zijn al weer druk bezig met onze derde verwachting: 'Wanneer de bel gaat, stop je met werken en luister je.'

Feestje vieren

Wist u dat wij wel op een heel speciale manier onze verjaardagen vieren? Alle jarigen uit dezelfde maand bereiden een feestje voor en vieren dit op het plein. Zo hebben we al een film mogen kijken met daarbij een lekkere traktatie of wat dacht u van 'heel leerplein 7/8 bakt'! Binnenkort staat het volgende feestje op de planning, dat is nu nog een verrassing; spannend.

Ouders in de klas

Deze weken komen er ouders in de klas om te vertellen welke keuzes ze allemaal gemaakt hebben in hun loopbaan. We hebben al verschillende interessante presentaties gehad en er komen er nog meer!

Info

Lezen leuk maken

Het AVI-niveau en het CLIB-niveau maken het natuurlijk wel makkelijk om een geschikt leesboek uit te kiezen voor je kind. Maar let op: deze leesniveau-aanduidingen gaan alleen de vaardigheden van uw kind. Maar boeken lezen is meer dan dat.

Denk maar eens aan het volgende: waarom is de ene persoon een boekenwurm, maar heeft de andere persoon een vreselijke hekel aan boeken lezen? Dat heeft lang niet altijd te maken met hoe goed ze kunnen lezen. Misschien kan de tweede genoemde persoon het zelfs wel beter dan de boekenwurm. Nee, het heeft vooral te maken met hoe leuk je lezen vindt natuurlijk. En dat is de grootste voorwaarde of u uw kind aan het lezen krijgt of niet. Dus naast alleen naar de AVI en CLIB te kijken, is het ook heel belangrijk om een boek uit te zoeken dat past bij de belevingswereld van je kind en/of zijn of haar interesses. 

Boeken die uw kind aanspreken zullen hem of haar sowieso meer motiveren om ze te lezen. Zelfs als ze eigenlijk nog een beetje te moeilijk zijn.

Uw kind motiveren te willen lezen

Maar wat als uw kind niet uit zichzelf gemotiveerd is om te lezen? Hier volgen enkele tips:

· Bijna elk kind blijft graag op. Hoe later naar bed, hoe beter. Hier kunt u handig gebruik van maken. Stel hem of haar het volgende voor: ‘je mag kiezen: of je gaat om 19:30 (of op welk tijdstip hij of zij dan ook naar bed gaat) naar bed en dan meteen slapen óf je gaat om 19:30 naar bed en dan mag je nog een kwartiertje lezen’. Nou de kans is groot dat uw kind kiest voor het laatste. En zo stimuleer je hem of haar dus onbewust te willen lezen.

· Ontdek waar uw kind helemaal warm voor loopt. Zijn het verhalende boeken? Of bijvoorbeeld juist informatieve boeken? Bied uw kind steeds iets anders aan. Denk hierbij ook aan dichtbundels of reisverhalen of andere minder voor de hand liggende genres.

· Straf een kind nooit als het niet wil lezen! Dit verhoogt juist alleen maar de weerstand. Hoeveel van ons kregen plotseling een hekel aan lezen sinds de middelbare school? Helaas teveel. De reden hiervoor is dat lezen een verplichting was en je straf kreeg als je je huiswerk niet maakte. Lezen werd voor sommigen van ons daardoor onbewust gekoppeld aan ‘straf’ en dus aan ‘niet leuk’.

· Laat u niet volledig leiden door AVI en CLIB bij het uitkiezen van kinderboeken. Laat uw kind daarom zoveel mogelijk zelf zijn of haar boeken uitkiezen. Misschien kiest hij of zij een boek dat van een lager niveau is dan hij of zij aankan. Maar de volgende keer is het misschien juist andersom: dat uw kind een boek uitkiest dat net boven zijn of haar niveau ligt, maar wel de interesse in lezen wekt. Laat uw kind dus zelf ontdekken wat te makkelijk of te moeilijk is voor hem of haar. Dat kunnen ze prima zelf.

· U kunt van lezen een sociaal moment maken. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om samen op een vast tijdstip te lezen (mits uw kind dit leuk vindt!) of lees elkaar eens voor.

· Bezoek eens een verfilming van een boek in de bioscoop. Of ga naar een theatervoorstelling die gebaseerd is op een kinderboek. Hiervan zijn er genoeg te vinden! Of huur en/of stream een boekverfilming als goedkoper alternatief. Hoe dan ook: bied na de voorstelling of film het originele boek aan uw kind aan. Omdat het verhaal al bekend is, is het voor hem of haar waarschijnlijk ook leuker om het te lezen. En zo ontdekt hij of zij ook welke verschillen er zijn tussen het boek en de verfilming of theatervoorstelling.

· Als uw kind vooral auditief is ingesteld (dat betekent dat hij of zij informatie goed onthoudt door het te horen), geef hem of haar dan eens (mee)luisterboeken. Het verhaal wordt dan immers op twee manieren gepresenteerd: auditief en visueel. Zo kan uw kind het verhaal horen én meelezen. Over moeilijke woorden krijgt hij of zij ook meteen auditieve terugkoppeling. Met andere woorden: hij of zij weet dan ook meteen hoe je dat moeilijke woord uitspreekt of welk woord daar überhaupt staat geschreven.

Waarom voorlezen belangrijk is;

Voorlezen is meer dan alleen maar een gezellig moment met elkaar. Het stimuleert kinderen op vele gebieden. Gebieden waarvan je het waarschijnlijk niet eens verwachtte.

Voorlezen beïnvloedt de reken-wiskundige ontwikkeling

Wist u dat voorlezen een positief effect heeft op de reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters? Prof. dr. Marja van den Heuvel-Panhuizen van de Universiteit Utrecht vond iets opmerkelijks in haar onderzoek.

Ze deelde kleuters in twee groepen in. De ene groep volgde een voorleesprogramma met gewone prentenboeken. In dit voorleesprogramma werden kleuters drie maanden lang, twee keer per week, voorgelezen uit 24 verschillende prentenboeken.

De andere groep werd niet voorgelezen, maar die volgde het gebruikelijke programma voor leren rekenen.

En wat bleek? De kleuters die het voorleesprogramma volgden, boekten maar liefst 22% meer vooruitgang in hun reken-wiskundige vaardigheden dan de andere kleuters!

Dit effect gold voornamelijk voor meisjes: het effect was bij hen namelijk maar liefst drie keer groter dan bij de jongetjes.

Maar hoe kan dit? Prentenboeken zijn vaak educatief. Hoeveel prentenboeken heb je wel niet thuis liggen waarbij je kind bijvoorbeeld dieren moet tellen?

Of denk aan prentenboeken waarin bijvoorbeeld iemand de bus neemt. Eerst zitten er vijf mensen in de bus en een halte later gaat iemand eruit. Vervolgens zitten er nog maar vier mensen in de bus. Of iemand die bij de kassa van de supermarkt staat en hij ‘de derde in de rij is’. Het lijken heel gewone verhaaltjes, maar stiekem zijn het allemaal rekensommetjes.

Voorlezen beïnvloedt de woordenschat en boekoriëntatie.

Maar dat is niet alles. Ook draagt voorlezen bij aan de woordenschat van een kind. Aan het einde van groep 2 bijvoorbeeld bezit een kind een passieve woordenschat van gemiddeld 7000 woorden en een actieve woordenschat van gemiddeld 3500 woorden.

Als u voorleest heeft dit een positieve invloed op deze woordenschat, omdat u met voorlezen ook nieuwe woorden aanbiedt. Woorden die je zelf misschien niet vaak gebruikt of zou gebruiken bij je kind. Op die manier heeft uw kind ook directe terugkoppeling: als hij of zij een voorgelezen woord niet begrijpt, kan hij of zij meteen vragen wat het woord betekent.

Bovendien is voorlezen ook goed voor de boekoriëntatie. U staat er misschien niet bij stil, maar dat je bijvoorbeeld van links naar rechts moet lezen, of dat je aan de linkerkant van het boek begint met lezen, zijn allemaal regels die je aan hebt geleerd.

Als u voorleest, dan leert uw kind deze regels, doordat hij of zij letterlijk ziet hoe je met een boek omgaat. En dus weet hij of zij op die manier hoe het hoort. Het kan ook goed zijn om uw kind mee te laten kijken als je voorleest. Als het ouder is en al (een beetje) kan lezen, dan kan het, net zoals een meeluisterboek, met u meelezen. De voordelen daarvan zijn eerder besproken in dit artikel.